Centrum poradenstva a prevencie Holíč

PONUKOVÝ LIST pre žiakov druhého stupňa ZŠ a strednej školy na školský rok 2024/2025

Preventívne programy, terapeutické hry pre žiakov a jednorázové aktivity pre žiakov druhého stupňa ZŠ a SŠ, programy zamerané na predchádzanie a zlepšovanie ťažkostí pri vývinových poruchách učenia a poruchy pozornosti a aktivity

 

PREVENTÍVNE PROGRAMY:
    Do oblasti preventívno-výchovnej činnosti spadajú odborné preventívne vzdelávacie aktivity zamerané na prevenciu rizikového správania a tiež výchovných problémov. Podporujú začlenenie žiakov do triednych kolektívov, prispievajú k vytváraniu pozitívnej triednej, ale aj celkovej školskej klímy, rozvíjajú sociálne kompetencie žiaka na zvládanie záťažových situácií.
    Preventívne programy sú dlhodobejšie trvajúce aktivity, ktoré sú vytvorené a realizované, ako ucelené súbory aktivít s využívaním príslušných manuálov a s daným počtom a postupnosťou stretnutí. Dĺžka jedného stretnutia sa pohybuje približne od 45 – 60 min.

  • AKÍ SME?                                                                                                                            Počet stretnutí 3, jedno stretnutie trvá 2 vyučovacie hodiny. Program zahŕňa diagnostiku vzťahov v triede a celkovej klímy triedy a následné aktivity zamerané na jej zlepšenie.
  • PREVENTÍVNY PROGRAM MIRABILIS PRE DETI A MLÁDEŽ 13-18 ROKOV                            Počet stretnutí 5, jedno stretnutie trvá 2 vyučovacie hodiny. Cieľom programu je nenásilnou a pre mládež prijateľnou (nie poučnou) formou priniesť nový pohľad na učenie sa, ako aj vzťahy s rovesníkmi a „dospelákmi“. V tomto „reflektujúcom“ programe sa používajú interaktívne metódy, ktoré povzbudzujú účastníkov zhodnotiť a porozmýšľať o sebe, svojich schopnostiach, silných aj slabých stránkach, ako aj o procese učenia sa a možnostiach tento proces zefektívniť. Program je vytvorený na skupinovú formu práce s mládežou. Každé stretnutie má v úvode za cieľ nabudiť účastníkov k činnosti, filtrovať predchádzajúce myšlienky, priviesť k činnosti pozornosť a účastnícku identitu. Druhá aktivita je v stretnutí kľúčová, ide o aktivity prinášajúce témy hodnôt, povinností, rešpektu, interpersonálnych vzťahov a konfliktov. Tretia aktivita má za cieľ upevniť vypovedané myšlienky v stretnutí.
  • PROGRAM MIRABILIS PRE DETI A MLÁDEŽ s ťažkosťami v správaní                                      Počet stretnutí 7, jedno stretnutie trvá 2 vyučovacie hodiny. Integratívny program Mirabilis korekčne eliminuje ťažkosti v správaní žiakov prostredníctvom rôznorodých aktivít. Využíva špeciálno-pedagogické zásady a prístupy.
  • KONFLIKT – KORENIE ŽIVOTA                                                                                                  Počet stretnutí 3, jedno trvá 2 vyučovacie hodiny. Cieľom programu je naučiť novým zručnostiam ako na konflikt reagovať, konštruktívne riešiť vzniknuté nedorozumenia, efektívnejšie komunikovať navzájom medzi sebou, jasnejšie sa vyjadrovať, aktívne počúvať a tiež dozvedieť sa viac o sebe, aj o spolužiakoch.
  • SKȎR NEŽ SI ZAPÁLIŠ                                                                                                      Počet stretnutí 3, jedno trvá 2 vyučovacie hodiny. Program určený pre žiakov 1. a 2. ročníkov SOŠ. Zameria sa na sondu do vlastnej látkovej i nelátkovej závislosti (alkohol, tabak, PC, a iné). Žiakom prostredníctvom krátkej intervencie poskytuje informáciu, či sa u nich jedná o reálnu alebo potenciálnu závislosť a tiež ich motivuje k zmene správania.
  • PREVENCIA OBCHODOVANIA S ĽUĎMI                                                                                  Počet stretnutí 3, jedno trvá 2 vyučovacie hodiny. Cieľom programu je zvýšiť informovanosť žiakov o rizikách obchodovania s ľuďmi, zlepšiť sebapoznanie žiakov, posilniť a osvojiť si sociálno-psychologické kompetencie a zručnosti v predchádzaní vzniku obchodovania s ľuďmi.
  • SOCIÁLNO PSYCHOLOGICKÝ TRÉNING                                                                                 Počet stretnutí 3 až 5, jedno stretnutie trvá 2 vyučovacie hodiny. Cieľom sociálno-psychologického tréningu je komplexný rozvoj osobnosti žiaka, pripraviť jednotlivca na účinné fungovanie v sociálnej skupine, či už ide o rodinu alebo školskú triedu. SPT kladie dôraz na sebareflexiu a spätnú väzbu účastníkom. Môže prispievať k: zlepšovaniu sociálnych a komunikačných zručností, prehĺbeniu sebapoznania a poznávania iných, rozvoju empatie, akceptácie, tolerancie a rešpektu, uvedomeniu si odozvy vlastného správania u iných ľudí, získaniu spôsobilosti konštruktívne riešiť interpersonálne konflikty, porozumeniu dynamike diania v skupine, zmene postojov k rôznym spoločenským témam alebo skupinám obyvateľstva, schopnosti regulovať svoje správanie, rozvíjaniu rôznych profesijných kompetencií (napr. komunikácia v náročných situáciách, riešenie krízových situácií, dávanie spätnej väzby, schopnosť spolupracovať v skupine a pod.).
  • PROGRAM FRED (indikovaná prevencia)                                                                               Počet stretnutí 3 až 5, v priestoroch CPP Holíč. Ide o včasnú intervenciu u drogových prvo-páchateľov, ktorí boli zachytení na ulici (polícia). Hlavným cieľom je čo najskôr zachytiť adolescentov a mladých dospelých s rizikovými vzorcami užívania drog, vystaviť ich prostriedkom včasnej intervencie v snahe zabrániť im, aby skĺzli do závislosti.

JEDNORÁZOVÉ AKTIVITY pre žiakov druhého stupňa základnej školy a strednej školy

  • Efektívne učenie
  • Zvládanie stresu a záťažových životných situácií
  • Efektívna komunikácia
  • Nástrahy dospievania
  • Sebapoznávanie
  • Zdravé sebavedomie a sebaúcta
  • Riešenie konfliktov
  • Sekty a kulty
  • Prevencia závislostí (legálne, nelegálne drogy, látková i nelátková závislosť)
  • Bezpečné používanie internetu, mobilov a nových technológií - používanie moderných technológií bezpečne a zodpovedne
  • Psychická príprava na testovanie
  • Psychická príprava na maturitu
  • Stop AIDS
  • Riziká práce v zahraničí (s ťažiskom na poukázanie obchodovania s ľuďmi)
  • Antistresový tréning pre žiakov 5. ročníka ZŠ a 1. ročníka SŠ
  • Prevencia pornografie
  • Univerzálna prevencia šikanovania
  • Tolerancia k odlišnostiam (predchádzanie všetkým formám rasovej diskriminácie - rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a prejavov kultúrnej, etnickej a náboženskej intolerancie
  • Svet ľudských práv a základných slobôd (všeobecné ľudské práva, práva detí, občianstvo, mier, chudoba, ...
  • Zdravé medziľudské vzťahy
  • Ako zvládať sebapoškodzovanie (pre žiakov od 7. ročníka ZŠ)

Podľa záujmu školy je možné pripraviť ľubovoľnú tému, prípadne pripraviť sériu viacerých stretnutí na vybranú tému.

 

PROGRAMY ZAMERANÉ NA PREDCHÁDZANIE A ZLEPŠOVANIE ŤAŽKOSTÍ PRI VÝVINOVÝCH PORUCHÁCH UČENIA A PORUCHY POZORNOSTI A AKTIVITY 

 

  • KOREKČNÝ PROGRAM MIRABILIS pre žiakov so ŠVVP na II. stupni ZŠ                                                                                                                                            Počet stretnutí 7, jedno stretnutie trvá 1 vyučovaciu hodinu. Odporúčaný počet žiakov v skupine je v rozmedzí 8-10, v prípade väčšieho počtu detí v skupine, je potrebné rozdeliť triedu na menšie podskupiny. Program korekčne pôsobí na oslabenia a dysfunkcie vyplývajúce z najčastejšie vyskytujúcich sa diagnóz u žiakov na II. stupni ZŠ. Využíva špeciálno-pedagogické zásady a prístupy.