Centrum poradenstva a prevencie Holíč

PONUKOVÝ LIST pre deti v MŠ šk. rok 2024/2025

Preventívne programy, terapeutické hry pre deti a programy zamerané na úspešné napredovanie dieťaťa v učení

 

PREVENTÍVNE PROGRAMY:

    Do oblasti preventívno-výchovnej činnosti spadajú odborné preventívne vzdelávacie aktivity zamerané na prevenciu rizikového správania a tiež výchovných problémov. Podporujú začlenenie žiakov do triednych kolektívov, prispievajú k vytváraniu pozitívnej triednej, ale aj celkovej školskej klímy, rozvíjajú sociálne kompetencie žiaka na zvládanie záťažových situácií.
    Preventívne programy sú dlhodobejšie trvajúce aktivity, ktoré sú vytvorené a realizované, ako ucelené súbory aktivít s využívaním príslušných manuálov a s daným počtom a postupnosťou stretnutí. Dĺžka jedného stretnutia sa pohybuje približne od 45 – 60 min.

  • ABY SME SI ROZUMELI (5 – 6 ročné deti)
     Počet stretnutí 5, jedno stretnutie trvá približne 1 hodinu a je vhodné, aby ho trieda absolvovala ako celok, ideálne aj s pani učiteľkou.
    Do spolupráce sú prizvaní aj rodičia prostredníctvom tzv. rodičovských kariet. Jedná sa o krátke príbehy na čítanie deťom ako aj vysvetľovanie komunikácie s deťmi v domácom prostredí.
    Program je zameraný na vytváranie pozitívnej klímy v triede s podporou sociálno-emocionálneho rozvoja osobnosti dieťaťa. Témy majú podobu dramatických hier a hrových aktivít, ktoré sú následne doplnené diskusiou a záverečným kreslením. Obsahovo je využívaná téma kráľovstva, ktorú deti spolu s odbornými zamestnancami vytvárajú a zažívajú.
    Deti sa učia aj empatii, vzájomnej akceptácii (v kráľovstve sa stretávajú s polaritnými dvojicami ako princ Rýchly šíp a Pomalá princezná, či Smelý princ a Bojazlivá princezná), rozvíja sa ich samostatnosť a zodpovednosť za svoje činy, čo prispieva k predchádzaniu agresívnemu správaniu v kolektíve detí. Podobne i samotní rodičia získavajú informácie o tom, ako sa zaujímať o prežívanie detí a ako ich učiť hovoriť o tom, ako sa cítia, skôr než ich emócie vyvolajú nežiadúce správanie.
  •   OPIČKA KIKA SA UČÍ BYŤ LEPŠOU (5-6 ročné deti)
    Počet stretnutí 5, jedno stretnutie trvá približne 1 hodinu. Počet detí v skupine by nemal byť väčší ako 12.
    Ide o preventívny program, ktorý chce podnietiť záujem detí o vlastné vnímanie samých seba, svoje pocity, prežívanie, zvládanie negatívnych emócií. Deťom sú informácie sprostredkované prostredníctvom čítania príbehov, hier, vypracovávania pracovných listov a pohybových cvičení.
  • DRUHÝ KROK ( v origináli Second step)                                                                            Počet stretnutí 5, jedno stretnutie trvá približne 1 hodinu. Počet detí v skupine 8 až 10. Program sa zameriava na sociálno-emocionálny rozvoj detí v materských školách a na 1.stupni základných škôl. V rámci programu sa deti prostredníctvom vyškolených pedagógov a psychológov učia byť empatickými, vcítiť sa do situácie iného, dobre komunikovať s inými, správne riešiť konflikty, neubližovať iným a zvládať agresiu a hnev. Programom nás sprevádzajú: 3 plyšové zvieratká (zajačik, psík a slimák), ktoré reprezentujú tri rôzne osobnostné typy detí a ich prejavy správania v životných, najmä problémových situáciách; veľkoformátové karty (spolu 32- pre materské školy), s konkrétnymi životnými situáciami detí v škole aj mimo školu.

 

TERAPEUTICKÉ HRY:

     Skupinové terapeutické hry sú založené na princípoch „somatic experiencing“ pre deti od 5-10 rokov. Počet detí v skupine od 4 do 8 (podľa prejavov v správaní). Zaradeniu do skupiny predchádza individuálne stretnutie rodiča v našom zariadení (CPP Holíč), alebo absolvovanie skupinového programu našim odborným zamestnancom v MŠ.

Sú vhodné:

  • pre deti s nadmerným impulzívnym, nutkavým správaním, zvýšenou dráždivosťou, výbuchmi zlosti a konfliktami s vrstovníkmi;
  • pre deti s nadmernou úzkosťou, hanbou, reakciou denným snením, izoláciou od spolužiakov, pasivitou voči okoliu, uzatvorením do seba.

 

PROGRAMY ZAMERANÉ NA ÚSPEŠNÉ NAPREDOVANIE DIEŤAŤA V UČENÍ:

  • KOMPLEXNÝ STIMULAČNÝ PROGRAM MIRABILIS (pre predškolákov)                              Počet stretnutí 5, jedno stretnutie trvá približne 1 hodinu. Počet detí v skupine do 10 detí. Jeho cieľom je optimálne naštartovať a rozvinúť schopnosti a zručnosti, ktoré sú kľúčové pre úspešné napredovanie dieťaťa v učení. Činnosti sú zamerané na rozvíjanie všetkých schopností dôležitých pre učenie: grafomotoriku, priestorovú orientáciu, zrakové a sluchové vnímanie, symbolické funkcie, pamäť, pozornosť.
  • EĽKONIN – tréning fonematického uvedomovania                                                             Proces osvojovania si čítania a písania začína omnoho skôr, ako dieťa prvýkrát prekročí školský prah. Tréning fonematického uvedomovania podľa EĽKONINA je metodika, pomocou ktorej sa dieťa učí uvedomovať si hláskovú štruktúru slov na základe počutia (napr. keď mu vyhláskujeme slovo, dieťa rozpozná, vie určiť, z akých hlások sa slovo skladá, akú hlásku počuje na začiatku, či na konci, vie s hláskami v slove manipulovať a pod.). Program je určený pre deti: vo veku od 5 rokov ako príprava na čítanie a písanie, odloženou školskou dochádzkou, pre predškolákov v materskej škole, s narušenou komunikačnou schopnosťou, ako prevencia porúch učenia, zo sociálne znevýhodneného prostredia, z inojazyčného prostredia. Tréning je rozdelený do 4 základných tém: uvedomovanie si slabík, analýza slov na hlásky, diferenciácia samohlások a spoluhlások, diferenciácia mäkkých a tvrdých spoluhlások. Metodika je rozpracovaná do 15( 1,2)/30(1,2,34) lekcií, pričom každá trvá okolo 45 minút. Dieťa pracuje formou hry, ktorej obsahom je najmä učenie o jazyku. Cieľom tejto hry je, aby dieťa nadobudlo novú predstavu o slove a aby jeho učenie bolo hravé. Môže pracovať aj v dvojiciach aj skupinovou formou. Rozvíja: osobnosť dieťaťa, jazykový potenciál detí, prípravu detí na školu, pozornosť, sústredenosť, sebakontrolu, kritické myslenie, kooperatívnosť, motiváciu pre učenie.
  • PREDŠKOLÁK – skupinový stimulačný program                                                             Stimulačný program je určený pre deti s odloženou školskou dochádzkou. Tréningový program absolvuje predškolák priamo v našom zariadení so špeciálnymi pedagógmi. Skladá sa zo 7 stretnutí, na ktorých sa budú rozvíjať všetky oblasti potrebné pre úspešné zvládnutie 1. ročníka, ako: jemná/hrubá motorika a koordinácia celého tela, zmyslová percepcia, reč – slovná zásoba, porozumenie reči, grafomotorika, orientácia – priestorová, pravo-ľavá, predmatematické predstavy, opakovanie a precvičovanie naučeného.
  • KUMOT                                                                                                                                                Ide o skupinový program pre rozvoj motoriky a sociálnych zručností. Program je určený pre deti od 5 do 8 rokov a je vhodný najmä pre deti nesmelé, motoricky či sociálne neobratné, alebo deti s ADHD/ADD. KUMOT pozostáva z 10 stretnutí, na ktorých si deti precvičujú jemnú/hrubú motoriku a sociálne správanie. Stretnutia sú pod vedením obvykle dvoch vyškolených odborníkov a prebiehajú 1x týždenne po dobu 60 minút. Program je hravý a využíva mnoho veselých pesničiek. Posilňuje: otvorenejšiu komunikáciu dieťaťa, hrubú motoriku, ovládanie hovoridiel, verbálne aj neverbálne vyjadrovanie citov dieťaťa, ovládanie impulzov, prosociálne správanie.