PONUKOVÝ LIST pre žiakov prvého stupňa ZŠ v školskom roku 2024/2025
Preventívne programy, terapeutické hry pre žiakov, jednorázové aktivity zamerané pre žiakov prvého stupňa ZŠ, programy zamerané na predchádzanie a zlepšovanie ťažkostí pri vývinových poruchách učenia a poruchy pozornosti a aktivity
PREVENTÍVNE PROGRAMY:
Do oblasti preventívno-výchovnej činnosti spadajú odborné preventívne vzdelávacie aktivity zamerané na prevenciu rizikového správania a tiež výchovných problémov. Podporujú začlenenie žiakov do triednych kolektívov, prispievajú k vytváraniu pozitívnej triednej, ale aj celkovej školskej klímy, rozvíjajú sociálne kompetencie žiaka na zvládanie záťažových situácií.
Preventívne programy sú dlhodobejšie trvajúce aktivity, ktoré sú vytvorené a realizované, ako ucelené súbory aktivít s využívaním príslušných manuálov a s daným počtom a postupnosťou stretnutí. Dĺžka jedného stretnutia sa pohybuje približne od 45 – 60 min.
- PROGRAM DRUHÝ KROK (v origináli SECOND STEP) – variant pre základné školy – pre 2. – 3. ročník. Počet stretnutí 5, jedno stretnutie trvá jednu vyučovaciu hodinu. Max. počet detí v skupine 8. Ide o program sociálno-emocionálneho učenia žiakov s dôrazom na prevenciu agresie a násilia v školskom prostredí. Je štruktúrovaný do blokov - empatie, riešenia problémov a sebaregulácie negatívnych emócií. Cieľom je: rozvíjať schopnosti žiakov na identifikovanie svojich emócií a emócií druhých, pochopiť názory iných ľudí, akceptovať ich a empaticky reagovať na správanie iných; znížiť impulzívne a agresívne správanie žiakov - využívaním upokojujúcich techník, aplikovaním stratégií na riešenie konfliktov, používaním naučených sociálnych zručností; redukovať reakcie zlosti - identifikáciou pocitov zlosti, používaním techník na redukovanie zlosti a agresivity, sebariadením a sebaovládaním hnevu a zlosti.
- ROZVOJ SOCIÁLNYCH KOMPETENCIÍ ŽIAKOV Počet stretnutí 5, jedno stretnutie trvá 2 vyučovacie hodiny. Pre žiakov 1-4 ročníka. Program sa skladá z piatich tematických okruhov, ktoré je možné voliť i jednotlivo podľa potrieb a požiadaviek v danej triede. Aktivity majú charakter hry, sú tvorivé, deťom blízke a prostredníctvom zážitku im pomáhajú rozvíjať kamarátske vzťahy, pozitívne ovplyvňujú ich spokojnosť so životom a psychickú pohodu. Ako sa lepšie dohodnúť: komunikácia, zásady dialógu, aktívne počúvanie druhého, riešenie konfliktov, kooperácia, spolupráca. Ďakujem, prosím, prepáč... - význam slušného správania a zdvorilosti v komunikácii a vo vzťahoch, používanie "čarovných slovíčok" v každodennej komunikácii, schopnosť ospravedlniť sa a prijať ospravedlnenie. Čo robiť, keď ma niečo naštve: hnev ako prirodzená reakcia na frustráciu, sociálne (ne)akceptovateľné formy vyjadrenia hnevu a jeho dôsledky, zvládanie impulzivity. Mám aj inú možnosť? - ako sa nestať obeťou manipulácie, zneužitia, šikanovania, ako sa vyhnúť ponižovaniu, obrániť sa, skupinové násilie, konformné správanie, prijímanie pomoci, ako povedať "nie". Aj hry majú svoje pravidlá: pravidlá a normy vo vzťahoch, hrať "fair-play" v živote, pochopenie rôznorodosti sociálnych rolí a pravidiel.
- EMKA TO VIE Počet stretnutí 5. Jedno stretnutie trvá 1 vyučovaciu hodinu (2-4 ročník). Emka je hlavná postava seriálu na DVD, ktorá pomáha v priebehu piatich vyučovacích hodín deťom rozpoznávať rôzne nebezpečenstvá dnešnej doby. Zameriava sa na prevenciu kriminality, na to, ako vyhľadať pomoc, ako riešiť počítačovú závislosť, šikanovanie, bezpečnosť na cestách, ale aj také nebezpečné témy, ako je obchodovanie s ľuďmi či útek z rodiny. Emka sa v tomto programe stáva obľúbenou postavičkou, ktorá sprevádza deti v najrôznejších životných situáciách. Jednotlivé príbehy majú pomôcť deťom, ale aj ich rodičom pripraviť sa na potenciálne ohrozenia, ktoré sú súčasťou každodenného života. Ide o vedenie detí k osvojovaniu si správnych hodnôt, noriem a spôsobov ich konania, naučiť sa rozlišovať dobro od zla.
- LEOVE DOBRODRUŽSTVÁ Počet stretnutí 5. Jedno stretnutie trvá 1 vyučovaciu hodinu (2-4 ročník) pre celú triedu.
Cieľom programu je znižovanie konfliktných situácií v rovesníckom kolektíve a aplikovanie nenásilnej komunikácie pri predchádzaní sociálno-patologických javov (nie len v školskom prostredí). Pokiaľ sa vieme vyhnúť konfliktom, existuje následne predpoklad znižovania výskytu javov, akým je napríklad šikanovanie. Programom Leove dobrodružstvá sa snažíme práve o rozvoj prevencie a aktivity v riešení konfliktných situácií, rozvoj empatie, prosociálneho správania či posilnenie priateľstva a aktívneho počúvania. - ZIPPYHO KAMARÁTI (Zippys Friends) (predškoláci až do 7 rokov) Počet stretnutí 24, trvanie cca 6 mesiacov pri jednom stretnutí do týždňa, dĺžka jedného stretnutia 1 hodina. Program Zippyho kamaráti pozostáva zo šiestich modulov, každý modul má svoj vlastný príbeh. Deti budú počuť veľa o postave menom Zippy! Zippy je lúčny koník a kamaráti sa so skupinou chlapcov a dievčat. Príbehy ukazujú, ako hlavné postavy čelia problémom, ktoré sú známe malým deťom – kamarátstvo, strata kamarátov, šikana, riešenie zmeny a straty a ako začať znovu. Každý príbeh je ilustrovaný farebnými obrázkami a spestrený aktivitami, ako je kreslenie, hranie rolí a rôzne iné hry. Celý program bol špeciálne navrhnutý pre päť až sedemročné deti a skúsenosti ukázali, že program deti veľmi baví.
- MÔJ UČITEĽ HNEV Minimálny počet stretnutí je tri, pričom jedno stretnutie trvá jednu vyučovaciu hodinu. Sprievodca hnevom učí ako porozumieť svojmu hnevu a vyjadrovať ho láskavo k sebe aj k druhým, ako zvládať svoj hnev, ako premeniť hnev na vnútorný pokoj, láskavosť a zdravé sebavedomie.
- MÔJ UČITEĽ SMÚTOK Minimálny počet stretnutí je tri, pričom jedno stretnutie trvá jednu vyučovaciu hodinu. Sprievodca smútkom učí ako porozumieť svojmu smútku, osamelosti či sklamaniu a zvládnuť ich láskavo k sebe a k druhým. Učí prejsť zármutkom a trúchlením, aby sme aj keď niečo či niekoho stratíme, mohli opäť prežívať radosť a šťastie. Tiež ako nájsť po sklamaní či neúspechu vďačnosť a zmierenie.
- MÔJ UČITEĽ STRACH Počet stretnutí 3, trvanie cca 6 mesiacov pri jednom stretnutí do týždňa, dĺžka jedného stretnutia 1 hodina. Cieľom stretnutí je spojiť sa so silou emócie strachu a zvládať ho tak, aby nám pomáhal. Porozumieť mu, vnímať svoje strachy a obavy ,ovládať ho a zvládať ho.
TERAPEUTICKÉ HRY:
Skupinové terapeutické hry sú založené na princípoch somatic experiencing pre deti od 6-10 rokov. Počet detí v skupine od 4 do 8 (podľa prejavov v správaní). Zaradeniu do skupiny predchádza individuálne stretnutie rodiča v našom zariadení (CPP Holíč), alebo absolvovanie skupinového programu našim odborným zamestnancom v MŠ.
Sú vhodné:
- pre deti s nadmerným impulzívnym, nutkavým správaním, zvýšenou dráždivosťou, výbuchmi zlosti a konfliktami s vrstovníkmi;
- pre deti s nadmernou úzkosťou, hanbou, reakciou denným snením, izoláciou od spolužiakov, pasivitou voči okoliu, uzatvorením do seba;
JEDNORÁZOVÉ AKTIVITY pre žiakov prvého stupňa základnej školy
- Zdravý životný štýl - prevencia rizikového správania
- Bezpečné používanie internetu, mobilov a nových technológií - používanie moderných technológií bezpečne a zodpovedne (s použitím rozprávok ovce.sk)
- Efektívne učenie
- Sebapoznávanie
- Medziľudské vzťahy
- Správam sa bezpečne - ako reagovať na potencionálne nebezpečné situácie, uvedomenie si osôb, ktorým môžem veriť.
- Ako sa lepšie dohodnúť - komunikácia, aktívne počúvanie druhého, spolupráca
- Ďakujem, prosím, prepáč – používanie „čarovných slovíčok“, schopnosť ospravedlniť sa a prijať ospravedlnenie
- Čo robiť, keď ma niečo naštve – sociálne akceptované formy vyjadrenia hnevu
- Mám aj inú možnosť? – ako sa nestať obeťou manipulácie
- Aj hry majú svoje pravidlá – pochopenie rôznorodosti sociálnych rolí a pravidiel.
Podľa záujmu školy je možné pripraviť ľubovoľnú tému, prípadne pripraviť sériu viacerých stretnutí na vybranú tému.
PROGRAMY ZAMERANÉ NA PREDCHÁDZANIE A ZLEPŠOVANIE ŤAŽKOSTÍ PRI VÝVINOVÝCH PORUCHÁCH UČENIA A PORUCHY POZORNOSTI A AKTIVITY
- KOREKČNÝ PROGRAM MIRABILIS Počet stretnutí 7, jedno stretnutie trvá 1 vyučovaciu hodinu. Vhodný pre 6 až 12 ročné deti. Ide o komplexný program, ktorý má za cieľ korekčne pôsobiť na vývinové poruchy učenia a poruchu pozornosti a aktivity prostredníctvom atraktívnych úloh a cvičení.
- SÚBOR ROZVÍJAJÚCICH AKTIVÍT NAPOMÁHAJÚCICH PREDCHÁDZAŤ PORUCHÁM UČENIA Jedno stretnutie trvá 1 vyučovaciu hodinu, počet stretnutí je plánovaných 6. Zámerom je pozitívne hrovou formou rozvíjať čiastkové funkcie (pamäť, pozornosť, intermodalita, serialita...).